dinsdag 16 november 2010

http://digitollegrieze.web-log.nl :

De halve redactie (namelijk: Catharina, ik weet niet wat Cathrinus ervan vindt) was woensdagavond aanwezig bij de protestdemonstratie Zeg nee tegen 70 dB, tegen de plannen van de wethouder om de geluidsnorm voor live muziek sterk naar beneden bij te stellen. Een verlaging van 15 decibels, dat is verschrikkelijk veel zachter. Het zit ingewikkeld in elkaar met de geluidsgolven, maar het is wat het is. Het was een erg gezellig en vrolijk treffen tussen de rockers en de urban kids, wat niet zo vaak gebeurt (dat treffen, hoor, gezellig is het altijd). De wethouder kwam zelf ook nog even spreken, wat ik op zich heel dapper van haar vond, en vertelde dat het allemaal zo'n vaart niet zou lopen. Er hoefde met de nieuwe norm niets zachter gezet te worden en ze schetste ons Utrecht als lichtend voorbeeld: "daar gaat het al jaren goed."

Vriend Bert naast mij vertelde hoe goed. Hij gaat twee maanden per jaar mee met de Parade om poffertjes te bakken (mijn vrienden doen de gekste dingen) en in Utrecht moet om 11 uur overal de muziek uit. Niet zachter, maar uit. Terwijl het festival tot 1 uur duurt. Dus loopt om 11 uur het terrein leeg.

Ik herinner me nog vrij levendig de vorige acties, ergens begin jaren '90, tegen de toenmalige inperking van de geluidsnorm. "Blief van mien live" had je en "100 bands in 100 huiskamers." Ook toen werd ons verzekerd dat het allemaal geen enkel verschil zou maken. Vervolgens moesten de grote zalen voor miljoenen investeren in geluidsisolatie en vrijwel alle kleine zaaltjes en kroegjes stopten met live muziek. Geen geld voor grootscheepse verbouwingen. De laatste jaren komen er voorzichtig weer wat podiumplekken bij in de stad. Een prachtige ontwikkeling. Maar met de nieuwe norm geen lang leven beschoren.

Als je naar de klachten kijkt, zie je dat de bassen met hun lage en lange geluidsgolven het grootste probleem zijn. Dance bestaat voornamelijk uit bassen en die moeten hard, anders heb je geen muziek. De 70 dB-norm gaat dan natuurlijk ook vooral de dancefestivals treffen.
Ik vind dat schandelijk. We wonen in een extreem jonge stad, die festivals zijn immens populair, trekken duizenden en soms tienduizenden bezoekers en je kunt ze dat niet ontnemen. Ook onze stad kun je dat niet ontnemen. Ik ben het dan ook eens met de organisatoren van de actie: zoek maatwerk en oplossingen per geval en handhaaf de norm indien nodig. Pak niet de hele muziekcultuur aan.

En mevrouwen en meneren van de Ebbingestraat e.o., Driemolendrift e.o., A-kwartier (jullie zullen er ook eens niƩt bij zijn) en Laanhuizen: ik woon al 13 jaar aan de Oude Boteringestraat. Binnenstadser kan haast niet. Ook kunt u uit bovenstaande concluderen, dat ik bepaald geen jongere meer ben. Denk aan uw jeugd. Was u ook niet vreselijk verontwaardigd dat de kabels van Bob Dylan & The Band werden doorgesneden, omdat men de muziek te hard vond? Doe dat dan de huidige bands en DJ's niet ook aan.



Aanstaande woensdag 17 november is er weer een demonstratie, deze keer in de raadszaal, waar ook de petitie zal worden aangeboden. Teken hier de petitie en komt allen. Het lijkt erop dat de raad het plan gaat afblazen, laten we ze daarbij moreel ondersteunen.
En nu ik toch in een demonstratie mood ben: 20 november van 18.00 tot 19.00 uur weer even met z'n allen naar de Grote Markt, nu om de hele cultuur een hart onder de riem te steken. Groningen Schreeuwt Om Cultuur.

(PS: foto linksboven is van Cissy Gress)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten